کارل مارکس: والاترين نقد،نقد دين است.

منتشرشده: 15 نوامبر 2010 در اجتماعی
برچسب‌ها:, , , ,

https://greennpath.files.wordpress.com/2010/11/morality.jpg

سایت بالاترین در واکنش به لینک های تمسخر و توهین به ادیان مختلف، تصمیم گرفت که به مدت یک ماه به صورت آزمایشی، این لینک ها تنها از صفحه اول حذف شوند. مطلبی در وبلاگ بالاترین منتشر شده است که به دور این فضای آشفته، نیازمند تامل است. در قمستی از این پست می آید:

در چند ماه گذشته، اعتراضات زیادی از کاربران مذهبی‌تر و خوانندگان غیر عضو بالاترین نسبت به لینکهای توهین‌آمیز به ادیان دریافت کرده‌ایم. تعدادی از کاربران مذهبی‌تر بالاترین هم بالاترین را به‌ این دلیل ترک کرده‌اند. از آنجا که ما در بالاترین معتقد بوده و هستیم که نه فقط انتقاد به ادیان بلکه حتی توهین به دین باید در یک جامعه آزاد مجاز باشد، تا این زمان اقدامی برای جلوگیری از ارسال این قبیل لینکها از سوی بالاترین به عمل نیامده است. اما بررسی بیشتر کلیه جوانب این مساله به ما نشان داد که برای حفظ انواع گرایشات فکری در بالاترین و حفظ تنوع مخاطبان (در این مورد مخاطبان مذهبی) لازم است تصحیحاتی در این مورد انجام شود.

سیاست بالاترین در این قسمت کاملن مشخص می شود که هدف و برنامه آن ها، جذب حداکثری و دفع حداقلی است. بالاترین اذعان دارد که در یک جامعه آزاد، توهین به ادیان مجاز است و آن ها تنها این تصمیم را برای هدف مذکور گرفته اند.بالاترین برای مدتی لینک های توهین آمیز را به صفحه اول نخواهد آورد اما ممکن است که تا چندی دیگر، همانند لینک های با محتوای پورن، این لینک ها نیز اجازه لینک شدن نداشته باشند. نوع نگرش و برخوردی که بالاترین اتخاذ کرده است به نظر من کاملن برای خودش محترم و قانونی است و وظیفه کاربران بالاترین تعهد به قانون است(البته این بدان معنا نیست که کاربران از تلاش برای آزادتر کردن قوانین تلاش نکنند).

بی قانونی در یک جامعه بدان معناست که یک شهروند در آن جامعه نمی تواند قانون را بپذیرد و از آن تمرد می کند. همانند استفاده برقع در برخی کشورها، عبور از چراغ قرمز، کشف حجاب در مساجد. بسیار منطقی است که یک مسلمان تندرو در یک کشور چون فرانسه حق زدن برقع نداشته باشد و صدالبته منطقی است که هیلاری کلینتون در مسجد مراکش بایستی حجاب داشته باشد. اگر قرار باشد آن زن مسلمان تندرو در فرانسه برقع بزند قانون به او می گوید جای تو در فرانسه نیست و همینطور اگر هیلاری کلینتون از داشتن حجاب برای ورود به مساجد مراکش امتناع کند، اجازه ورود نخواهد یافت.

اما تمام این پیش زمینه را برای طرح این مسئله آوردم، که «کارل مارکس می گوید: والاترین نقد، نقد دین است» اما مارکس نگفت که والاترین نقد، توهین به دین است یا نه؟ مشخصن هیچ چیز آنقدر مقدس نیست که قابل نقد نباشد. این «چیز» شامل، فرد، تفکر و یا هر موضوع قابل گفتمان دیگری می شود. هیچ دلیلی وجود ندارد که پیامبر یک آیین یا رهبر یک گروه سیاسی از دایره نقد بیرون باشد و از مصونیتی ویژه برخوردار باشد و در مقابل هیچ گروه، نهاد، قوم و پیروان دین و مذهبی خاص نباید توقعی ویژه داشته باشند که دیگران را از دایره نقد بیرون بیاندازند. ریچارد داوکینز در کتاب توهم خدا در مورد مرز نقد و توهین این چنین توصیف می کند که آن کاریکاتور ها که در روزنامه دانمارکی یولاندز پستن کشیده شدند می توانند نقد هایی منصفانه باشند که با شانتاژ خبری به شکلی بیهوده برخی از مسلمانان را به واکنش انداخت اما آن دسته از تصاویر را که به صورت پیامبر مسلمانان، پوزه بند خوک گذاشته می شود را به صورت توهین دسته بندی می کند. یا چندین سال پیش وقتی یک عکاس آمریکایی یک صلیب را در شیشه پر از ادرار می گذارد، آن توهین محسوب می شود اما در منشور آزادی بیان، توهین به ادیان آزاد است. حال که برخی مرزبندی ها بین توهین و نقد مشخص شد، می خواهم به مهمترین بحث بپردازم، و آن مهم چیزی نیست جز پایبندی به اخلاقیات.

مطمئنن وقتی که فردی توهین می کند، دو چیز به صورت کامل وجود دارد، در پله اول، زیر پا گذاشتن اخلاقیات و در پله دوم دوری جستن از استدلال و منطق. این بدان معنا نیست که فردی که توهین می کند، دلیلی برای نقد تفکر مقابل ندارد اما به هر دلیلی( بی حوصلگی،حس پرخاشگری، نداشتن فن بیان و….) از بیان آن درمانده است. هیچ چیز غم انگیزتر از قربانی شدن اخلاقیات نیست، اخلاق همان چیزی است که ریشه در» پندار نیک،گفتار نیک، کردار نیک» دارد و زمانی که اخلاقیات زیر پاگذاشته می شود، دیگر امیدی به دست آوردن یک بحث منطقی نیست.

مثلن من از طرفداران حزب جمهوری خواه و دیگری از طرفداران حزب دموکرات، می خواهیم همدیگر را برای پیوستن به حزب خودی قانع کنیم. آیا زمانی که اخلاق زیر پا گذاشته شود و من به رهبر حزب مقابل و در مقابل دیگری به رهبر حزب من تنها فحاشی و توهین کند، امیدی به حصول نتیجه هست؟ گمان می کنم که اگر تنها یک درصد احتمال بدهیم که تفکری که از آن پیروی می کنیم و استمداد می جوییم اشتباه است، راه برای آغاز یک بحث منطقی و مستدل باز خواهد شد. ایمان مختص به گروه های دینی نمی شود، هر کس مطمئن است که کاملن درست می اندیشد و راه را بر اندیشیدن دوباره خود با هرگونه توهین و جلوگیری از ایجاد گفتمانی به دور از حاشیه می بندد، دارای «ایمان»ی است که از آن غافل است.

Advertisements
دیدگاه‌ها
  1. mohamad می‌گوید:

    بسیار زیبا و متین
    حرف حساب جواب نداره

  2. ناشناس می‌گوید:

    آقای نویسنده محترم
    ممکن است بفرمایید که مرز بین توهین و نقد کجاست؟ اگر یک خر مقدس نقدی بر مذهب را «توهین» بحساب آورد آیا باید با برقراری فضای اختناق جلوی منتقد را گرفت؟ من از زمانی که متولد شدم تا کنون بطور دائم شنیده ام که نباید به دین توهین کرد. باید به دین احترام گذاشت،………و از این قبیل حرفها. به اسم احترام به دین، من مجبورم که ماه رمضان گرسنه بگردم چون اگر در خیابان غذا بخورم ممکن است به یک خر مقدس بر بخورد، غیرت اسلامی اش بجوش بیاید و تصمیم به اجرای وظیفه دینیش برای کشتن من کافر بگیرد. اگر در روز عاشورا، من تصمیم بگیرم که بجای گوش سپردن به عربده های عزاداری یا دیدن صحنه های قمه زنی و چاقوکشی مومنین عزیز، تصمیم بگیرم که به موسیقی گوش بدهم باز ممکن است که خر مقدسی احساس کند که من به وی توهین کرده ام، قمه اش را از پر کمرش در آورد و وظیفه دینی اش را به انجام برسند. در ایام قتل و شهادت که امثال من حتی از دیدن برنامه های تلویزیونی شاد نیز محرومیم. میشود شما به جای این همه توصیه که به رعایت حال مومنین چاقوکش تروریست میفرمایید کمی هم از این جماعت خواهش کنید که برای ما هم حق و حقوق انسانی قائل شوند. از ایشان بپرسید که اگر کسی به نحوه زندگی شما معتقد و باورمند نبود چه کار باید بکند که شما اعتقاداتتان را به ایشان «حقنه » نکنید؟ میشود از این مومنین خواهش کنید که اینهمه فتوای قتل و کشتار علیه غیر باورمندان صادر و اجرا نکنند و به حق زندگی «غیر مومنین» احترام بگذارند ؟ میشود از باورمندان به فلسفه «اشدا الی الکفار و رحما بینهم» ( با کفار و غیر باورمندان با خشونت برخورد کنید ولی با خودی ها مهربان باشید) خواهش کنید که به حق حیات نامسلمانان احترام بگذارند؟ آیا ما اسیر این مومنین هستیم که باید به اشتهای آنها غذا بخوریم، به میل آنها زندگی بگذرانیم، …….آیا ما عروسک کوکی آنها هستیم؟ آیا رضایت آنها از ما مهمتر از رضایت ما از آنهاست؟
    آخر این چه منطقی است که چون این جماعت سایت را ترک میکنند، سایت یک قانون پایه ای حقوق بشری و دموکراتیک جمعی از مردم را برای کسب رضایت اینها تعطیل کند. شما هر کاری بکنید به هر حل عده ای ناراضی خواهند شد و سایت شما را ترک خواهند کرد، پس چرا کار درست را انجام ندهید و به آزادی های دموکراتیک کاربران احترام بگذارید.
    تازه جناب اینها که توهین نیست. آیا به عنوان مثال، محمد پنجاه و چند ساله با عایشه نه ساله سکس نداشت؟ آیا در هر سیستم متمدنی چنین چیزی «تجاوز » بحساب نمی اید؟ خوب ما هم که همین را میگوییم، این کجایش توهین است؟

  3. پویا می‌گوید:

    این نکته هایی که فرمودید همه متین اما اتخاذ این تصمیم از طرف بالاترین رو به نظر من بیشتر باید در به خطر افتادن منافع جستجو کرد تا اخلاقیات یا درکی عمیق از مواردی که اشاره شد.

    به عقیده من این توهین ها یا با منافع گرداننده های بالاترین در تضاده یا حداقل همخوانی نداره در غیر این صورت ده ها برابر دلایلی که این جا و جاهای دیگه اشاره شد رو برای توهین ها میاوردند و هیچ کس هم نمیتونست متوقفشون کنه.

  4. nima می‌گوید:

    مطمئنا نقد كردن يك مكتب هر چقدر هم آن مكتب سخيف باشد بسيار تاثيرگذار تر از توهين است و باعث مي شود زواياي مختلف آن هويدا شود ولي در شرايط فعلي بسياري از نقدها بر يك مذهب از طرف پيروان آن به عنوان توهين تلقي مي شود مثلن اگر ما بخواهيم نقدمان را بر محور مروج خشونت يا جنايت بودن كتاب يك مذهب معطوف كنيم از طرف طرفداران آن متهم به توهين به مقدساتشان مي شويم
    و در آخر ممنون از مطلب خوبت

  5. SiNA می‌گوید:

    مطمئنا شما به هر شکلی هم بنویسی و نقد کنی این جماعت توهین برداشت میکنن مثلا وقتی من میشنوم یه فرد مذهبی میگه «امروز شهادت هست تخمه شکستن حرومه» شما چه توقعی داری این فرد نقد رو توهین حساب نکنه… ، بعد این افراد فشار به مسئولین بالاترین وارد میکنن هر چند که اون مسئولین هم میدونن این کار درست نیست ، ولی هنوز بحث درج این همه لینک مذهبی که همشون هم امتیاز های بسیار بالا گرفتن جای خودش هست ، اون هم با این سرعت.

  6. ناشناس می‌گوید:

    بنظر من این بحث «توهین به اسلام» یک جور زورگویی خر مقدسان اسلامی است به ناباوران به مزخرفات آنها برای ساکت کردنشان. اگر عقاید ناباوران، توهین به دین اینهاست، خود دین اینها هم چیزی جز توهین به انسان و انسانیت نیست. آیا ناباوران حق دارند که بر اساس این تشخیص، این ابلهان و خر مقدسان را سانسور کنند؟ حقوق دموکراتیکشان را از آنها سلب کنند؟

  7. andisheh می‌گوید:

    رفیق عزیز ، شما را لینک کردم
    humanwatch

  8. امام حسین می‌گوید:

    با هرگونه فشاری ناباوران به لاطایلات دینی باید به هار طریق ممکن نقد گسترده ادیان از دیذگاههای فلسفی – علمی – تاریخی – و همچنین اشکار سازی اعاظم ادیان {پیامبران – امامان – قدیسین …} را ادامه دهند. تمسخر باورهای ابلهانه دینی یا توهین هم یکی هز راههاست.

  9. رونیک می‌گوید:

    درود بیکران
    یه سوال فنی با دوستان مذهبی دارم چرا آقایان مقدس ماب مذهبی همیشه برخورد حذفی میکنند چرا یکبار نمیان از خوبی های دینشون بگن وهمیشه میکشن وحذف میکنن وخفه میکنن وهزاران کا خشونت امیزدیگه
    من معتقدم که دین اسلام وامثال ان از انجایی که براساس یکسری عقاید وموهومات یک فرد مریض بنیان نهاده شده است وچیزی برای عرضه به نسل نو ندارد برای خفه کردن منتقدین بناچار مجبور به برخورد حذفی میشن وبی اعتباری دین شان روا بیشتر اثبات میکنند…
    یکبار بیایید به من کافر بگویید که اسلام چی داره برای عرضه به من که بیام پیرو دستورات احمقانه اش بشم …
    پایدار باشی

  10. مش غلام می‌گوید:

    به نظر من باید فحاشی به قومیتها هم ازاد شود چراکه باید بر اثر خرد شما و منفی توهین امیز لینکها حذف شوند.
    همچنین دادن فحش خار مادر به یهودی مسیحی و علی الخصوص اسلام ازاد است چرا که پیامبر ما حضرت مارکس فرمودند بالاترین نقد نقد دین است.
    من به عنوان یک فرد ایرانی با نظام فعلی موافقم و هرگز خواهان تعویض ان با دمکراسی شما نیستم.
    در انتها باید گفت:
    بابا دمکراسی بابا ازاد اندیش بابا مارکس

  11. arash می‌گوید:

    تعداد کسانی که به سایت بالاتزین میان چندین برابر اعضای خود سایت هست که هیچ کدام نمیتوانند نظر خودشونو راجع به این تصمصم اخیر اعلام کنند و فقط دورادور حرص میخورن
    به نظر من یه نظر سنجی راجع به این تصمیم گذاشته بشه که هم اعضای سایت و هم بازدیدکنندگان سایت بتونن نظر خودشونو ( در غالب رای گیری ) اعلام کنند..
    تا تعداد افراد مذهبی و غیر مذهبی هم مشخص شه

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s